leva med AD/HD

Personer med ADHD behöver en välstrukturerad vardag. Krav, förväntningar och miljö behöver anpassas för att undvika stress och överbelastning. 
Psykosociala insatser och medicinering brukar minska problemen ordentligt. Psykosociala insatser kan vara anhörigutbildningar, anpassning av skol- eller arbetsmiljön och annan hjälp med vardagen. Medicinerna som används är små doser av centralstimulerande medel. Det har dämpande effekt på kärnsymtomen och få biverkningar.   
Omgivningen spelar en avgörande roll för hur allvarligt funktionshindret blir. En förstående omgivning underlättar vardagen för de drabbade och ökar chanserna till förbättring.
Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, eller ADHD, är ett neuropsykiatriskt tillstånd som påverkar förmågan att fokusera och koncentrera sig på en uppgift. ADHD omfattar även överdriven aktivitet.
ADHD har en inverkan på personens förmåga att vara produktiv, och kan även påverka hur personen utvecklar sina sociala relationer eller den egna självkänslan. ADHD debuterar i barndomen och kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder i 40 till 70 % av alla fall. ADHD drabbar uppskattningsvis 3 till 5 % av barn från olika kulturer och geografiska regioner, vilket innebär att det i ett klassrum med 25 till 30 elever kan finnas minst ett barn med ADHD.
ADHD är ett funktionshinder som många gånger förblir oupptäckt. Detta leder till att många barn och ungdomar inte får en korrekt diagnos eller lämplig behandling. Sannolikheten för att pojkar diagnostiseras med ADHD är två till tre gånger större än hos flickor.
Obehandlad ADHD kan få en negativ inverkan på ett barns och dennes familjs välbefinnande. Ett barn med ADHD som inte diagnostiserats och som inte får behandling kommer sannolikt att drabbas, inte bara studiemässigt utan även emotionellt, och risken finns att beteendeproblemen kvarstår i någon form in i vuxen ålder. Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, eller ADHD, är ett neuropsykiatriskt tillstånd som
påverkar förmågan att fokusera och koncentrera sig på en uppgift. ADHD omfattar även överdriven aktivitet.ADHD har en inverkan på personens förmåga att vara produktiv, och kan även påverka hur personen utvecklar sina sociala relationer eller den egna självkänslan. ADHD debuterar i barndomen och kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder i 40 till 70 % av alla fall. ADHD drabbar uppskattningsvis 3 till 5 % av barn från olika kulturer och geografiska regioner, vilket innebär att det i ett klassrum med 25 till 30 elever kan finnas minst ett barn med ADHD.ADHD är ett funktionshinder som många gånger förblir oupptäckt. Detta leder till att många barn och ungdomar inte får en korrekt diagnos eller lämplig behandling. Sannolikheten för att pojkar diagnostiseras med ADHD är två till tre gånger större än hos flickor.
Obehandlad ADHD kan få en negativ inverkan på ett barns och dennes familjs välbefinnande. Ett barn med ADHD som inte diagnostiserats och som inte får behandling kommer sannolikt att drabbas, inte bara studiemässigt utan även emotionellt, och risken finns att beteendeproblemen kvarstår i någon form in i vuxen ålder.
Hitta massa om min sjukdom om man kan kalla det.
lässa hur jag har det.
kram sarah





Kommentarer
Postat av: Ida

Kul blogg :D

2010-04-28 @ 00:02:50
URL: http://idapettersson90.blogg.se/
Postat av: annemie

Jag har AD/HD (:

2010-05-08 @ 15:05:12
URL: http://askahlberg.blogg.se/
Postat av: maida

funktionshinder gumman :p inte sjukdom :)

2010-12-29 @ 23:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0